Sidor

söndag 22 april 2012

Ljust formbröd


Det här formbrödet blev riktigt luftigt och gott och var väldigt enkelt att göra!

Receptet räcker till två stycken formbröd.

50 gram jäst
50 gram mjölkfritt margarin
8 dl risdryck
1,5 msk fiberhusk
1,5 tsk salt
0,5 dl flytande honung eller ljus sirap
ca 12 dl mjöl (jag blandade Lailas gula, mandelmjöl, rismjöl och potatismjöl)

Smällt margarinet i en kastrull. Tillsätt risdrycken och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över lite av degvätskan. Rör till jästen har smällt. Häll över resten av degvätskan och blanda i fiberhusk. Låt svälla ca 5 minuter. Blanda i salt och honung. Blanda sist i mjölet, lite i taget. Degen ska vara kladdig när den är klar. Häll i degen jämnt fördelat i två smorda eller bakplåtspappersklädda brödformar. Låt jäsa ca 45 minuter. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter i 200 grader.

7 kommentarer:

  1. Supergott å enkelt att göra!
    Tusen tack för detta recept!! :)
    Här bakas detta bröd flera ggr/vecka för vi äter massor av det!!
    Du har så många underbara recept!!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gillar mina recept. Tack!

    SvaraRadera
  3. Hej kan du snälla skriva hur mycket av varje mjöl du har använd? Är inte så duktig på detta med att blanda mjöl själv!!

    SvaraRadera
  4. Hej
    Jag ska tänka på att skriva ut hur mycket av varje mjöl jag använder i fortsättningen. Just det här brödet har jag nog använt olika mycket varje gång.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Har hittat många bra tips på din blogg. Detta recept har jag till och med testat och smaken var jättegod fast, brödet blev totalt misslyckat och jag begriper inte varför.

    Jag blandade de mjölsorter som du angav. Det jäste fint. Väl i ugnen rann det över formen (vanlig brödform på 1,5 liter). När brödet var klart gick det inte ta ur det i formen, det sjönk ihop till en hög. Den övre delen luftig och fin men den nedre var tung och väldigt ostabil. Slutade med att den fick svalna i formen och sedan fick jag skära bort den nedre delen och slänga den, resten gick att äta :)

    Följde receptet till punkt och pricka, väger alltid ingredienserna istället för att måtta. Vad kan jag ha gjort för fel?
    Använder du vanlig jäst eller sötjäst? Det kanske var där jag gjorde fel? Minns inte vilket jag tog men eftersom där är mer än 3 msk sirap tror jag att jag tog jäst för söta degar.
    Vill gärna ge receptet en ny chans.

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym

    Vad tråkigt att inte brödet blev bra. Delade du upp degen i två formar? Jag använder alltid vanlig jäst när jag bakar bröd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde jag men testade att halvera receptet och av någon anledning så lyckades jag då. Blev övermodig och testa din sats igen men det blev inte lika bra. Kanske är ugnen som spökar! Jag har iaf lagt upp det halverade receptet på en blogg (mest för att själv kunna hitta alla recept jag lyckas med) och jag länkar till dig. Sonen tyckte det lyckade brödet smakade precis som vanligt bröd. Blev snabbt torrt dock. Jag omvandlar måtten till gram också. Kanske där våra recept skiljer sig lite åt.
      Supertack i alla fall! Jag kommer köra på en limpa i fortsättningen men receptet är från dig ursprungligen :)

      Radera