Sidor

söndag 29 april 2012

Hallon- och chokladtårta



Jag gjorde en tårta i helgen. Var sugen på att testa en chokladtårtbotten eftersom båda mina barn älskar choklad. Tårtbotten blev riktigt bra! Hallonmousset däremot skar sig lite och blev klumpigt. Jag har gjort den här moussen tidigare och då har den blivit bra så därför lägger jag ändå ut receptet.


Tårtbotten
120 gram mjölkfritt margarin
2 dl rismjöl
1 dl socker
1,5 dl potatismjöl

1 dl kakao
3 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
5 msk äppelmos
1 dl varmt vatten



Smällt margarinet. Blanda alla torra ingredienser. (Jag hade inte rismjöl hemma så jag tog 1 dl lailas gula och 1 dl mandelmjöl istället för rismjölet.) Blanda i margarin, äppelmos och vatten. Vispa till en slät smet. Smöra och mjöla en liten springform (ca 22 cm i diameter). Häll smeten i formen och grädda i 35 minuter, 175 grader. Kolla med teststicka att kakan inte är kladdig i mitten.


Låt tårtbotten svalna och skär den i tre delar.


Hallonmousse 
Receptet på hallonmousse är ett något modifierat recept av "utan allt bloggens" björbärsmousse.


500 gram hallon
3 dl strösocker
2 dl vatten
6 blad gelatin
1,5 dl kokosmjölk 



Kokosmjölk och hallon ska vara rumstempererade.


Mixa hallonen och passera dem genom en sil. Jag tycker det är enklast att ta lite i taget och pressa genom silen och vart efter kasta det som inte går igenom silen.


Koka upp socker och vatten och låt koka 5 minuter. Under tiden lägger du gelatinblad i kallt vatten, låt ligga 5 minuter. Ta upp gelatinbladet och lägg i en skål, häll över sockerlösningen och börja vispa. Vispa kraftigt med elvisp 5-10 minuter. Smeten ska bli vit, fluffig och halvseg.


Vänd försiktigt ner de passerade hallonen. Det är viktigt att de är rumstempererade, annars kan moussen skikta sig. Vänd ner kokosmjölken, jag tog nästan bara den översta, tjocka delen av den skiktade kokosmjölken.


Ställ i kylskåp ett par timmar.


Montering
Lägg kanten på springformen du har använt till tårtbotten på ett fat. Lägg i ena botten. Pensla botten med vatten eller saft för att den inte ska bli torr. Jag hade ett tunt lager sylt först och sen ett ca 1 cm tjockt lager med hallonmousse. Lägg på en till botten. Pensla med vatten eller saft. På  botten hade jag på ett tunt lager med chokladglasyr som jag vispade ihop på 1 dl florsocker, 1 msk kakao och 1 msk vatten. Sen ett lager hallonmousse. På med sista tårtbotten. Jag spacklade med smörkräm och hade en omgång chokladglasyr högst upp på tårtan.

1 kommentar:

  1. Den här ser fantastisk ut!! Måste prova att göra den!! Jag ääälskar choklad och min son är mjölkallergiker och har typ aldrig fått äta tårta :-( men ser att du har fler recept på sånt och jag ska prövapå att göra allihop ;-) tack!!

    SvaraRadera